Ερευνητική ομάδα του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Μονάχου στα πλαίσια μελέτης που διεξήγαγε ρώτησε 300 άτομα αν προτιμούσαν να αντικατασταθούν αυτοί ή ένας συνεργάτης τους από ένα ρομπότ ή από έναν άλλον άνθρωπο. Διαπιστώθηκε ότι για τον συνεργάτη το 62% δήλωνε προτίμηση για άλλον άνθρωπο, ενώ όταν η ερώτηση αφορούσε τους ίδιους μόνο το 37% ήθελε να αντικατασταθεί από άλλον άνθρωπο και όχι από ρομπότ.
Στη συνέχεια μετρήθηκε η ένταση των αρνητικών συναισθημάτων (λύπη, θυμός, απογοήτευση). Βρέθηκε ότι οι συμμετέχοντες είχαν πιο αρνητικά συναισθήματα όταν επρόκειτο να αντικατασταθεί κάποιος συνεργάτης από ένα ρομπότ παρά όταν επρόκειτο να αντικατασταθούν οι ίδιοι από αυτό. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, η προσωπική τους ταυτότητα κλονίζεται λιγότερο όταν αντικαθίστανται από ρομπότ απ’ ό,τι όταν αντικαθίστανται από ανθρώπους.
Αυτό, σύμφωνα με τους ερευνητές, συμβαίνει διότι οι άνθρωποι δε νιώθουν ότι μπορούν ή ότι πρέπει να ανταγωνιστούν ένα ρομπότ ή ένα λογισμικό με τον ίδιον τρόπο που ανταγωνίζονται έναν άνθρωπο. Το ερώτημα αυτό πάντως έχει ιδιαίτερη σημασία σήμερα, δεδομένου ότι οι ερευνητές συμφωνούν στο ότι πολλές δουλειές θα αυτοματοποιηθούν στο κοντινό μέλλον.
Το 2013 ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης κατηγοριοποιώντας τις δουλειές βάσει τού πόσο εύκολα μπορεί να γίνουν από μηχανές, διαπίστωσαν ότι περίπου οι μισές δουλειές στις ΗΠΑ θα γίνονται από ρομπότ μέσα στα επόμενα 20 χρόνια. Οι εργάτες, παρόλα αυτά, προτιμούσαν τα αυτοματοποιημένα εργοστάσια, επειδή δεν χρειαζόταν να κουβαλούν τόσο μεγάλα βάρη. Αυτό που φάνηκε να τους ανησυχεί είναι ότι αυτές οι μετατροπές οδηγούν σε μείωση των υποχρεώσεών τους και ως εκ τούτου απώλεια εργασίας.
Σύμφωνα με τους ερευνητές ορισμένες δουλειές δεν εξαφανίζονται, αλλά διαφοροποιούνται έτσι ώστε να προσαρμοστούν στις τεχνολογικές εξελίξεις. Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος για τις δουλειές χαμηλού εισοδήματος και αυτές που δεν απαιτούν ιδιαίτερες δεξιότητες. Η γνώμη των ειδικών είναι ότι μπορεί να μην υπάρχουν στους δρόμους αυτόματα οχήματα, μπορεί να μην υπάρχουν σε όλες τις χώρες καταστήματα χωρίς υπαλλήλους, όπως το Amazon Go, αλλά σύντομα θα υπάρξουν.