Ανεξέλεγκτες διαστάσεις παίρνει πλέον η χρήση κοινωνικών δικτύων από παιδιά και εφήβους, καθώς τα ελληνόπουλα κάνουν χρήση των social media από… την κούνια τους.
Αυτό προκύπτει από έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», η οποία πραγματοποιήθηκε το 2015 σε σχολεία της Αττικής με τη συμμετοχή 655 μαθητών της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, εκ των οποίων το 54,3% ήταν αγόρια.
Στοιχεία της έρευνας παρουσίασε η Επιστημονική Υπεύθυνος της Μονάδας, Επίκουρη Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής, Άρτεμις Τσίτσικα, σε διάλεξη του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος με θέμα «Τεχνολογία και Συμπεριφορές Υψηλού Κινδύνου – Εθισμός στο Διαδίκτυο».
Σύμφωνα με τα στοιχεία:
➢ Είχαν την πρώτη τους επαφή με το διαδίκτυο σε ηλικία 6,2 ετών
➢ Ένα στα δυο (51,2%) είναι μέλος τουλάχιστον μιας σελίδας κοινωνικής δικτύωσης, π.χ. Facebook, με ψευδή στοιχεία
➢ Χρησιμοποιούν το Facebook για 2 ώρες, στις κανονικές σχολικές ημέρες
➢ Το 20% των παιδιών χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο (smartphone ή παρόμοιο)
➢ Το 22% των παιδιών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο καθημερινά στο υπνοδωμάτιό τους
➢ Το 39% χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο για επικοινωνία και κοινωνική δικτύωση
➢ Το 8,5% χρησιμοποιούν καθημερινά το διαδίκτυο για μελέτη στο σπίτι
➢ Το 52% των παιδιών ανέφερε ότι γνωρίζει περισσότερα από τους γονείς του σχετικά με την τεχνολογία
«Η τεχνολογία προσφέρει στους νέους απεριόριστες δυνατότητες εκπαίδευσης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, καθώς μέσα από την ενασχόληση τους με το διαδίκτυο αναπτύσσουν εγκεφαλικές συνάψεις, βελτιώνουν τα αντανακλαστικά, αποκτούν γρήγορη σκέψη, κάνουν διαχείριση πληροφορίας, εκμάθηση αγγλικής γλώσσας, επαγγελματικό προφίλ και ανάδειξη δυνατοτήτων» τόνισε η κα Τσίτσικα.
Ωστόσο, συμπλήρωσε «όπως στον φυσικό κόσμο, κίνδυνοι προκύπτουν και στο διαδίκτυο. Με δεδομένη την ευαλωτότητα των ανηλίκων στην υπερβολή, τον πειραματισμό και την έλλειψη διαδικασίας “φιλτραρίσματος” των ερεθισμάτων, παιδιά και έφηβοι χρειάζονται οδηγίες χρήσης και πλοήγησης στο καταπληκτικό αυτό εργαλείο που λέγεται διαδίκτυο, προκειμένου να μην υπάρξουν ακραίες συμπεριφορές (εθισμός)».
«Εάν χαθεί η προσωπική επαφή, υπάρχει το ενδεχόμενο να λείψει η εμπειρία στην ερμηνεία της ανθρώπινης επικοινωνίας, της γλώσσας του σώματος, των εκφράσεων του προσώπου κ.τ.λ.» ανέφερε η κα Τσίτσικα και πρόσθεσε: «Είναι σημαντικό να υπάρχει ισορροπία μεταξύ της ενασχόλησης με το διαδίκτυο και τις διαδικτυακές επαφές και της προσωπικής επαφής με τους συνανθρώπους μας».
Ειδικότερα για τους νέους, η κα Τσίτσικα ανέφερε πως «η απώλεια ελέγχου σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου μπορεί προοδευτικά να οδηγήσει σε έκπτωση των κοινωνικών δεξιοτήτων και απομόνωση, καθώς και παραμέληση σχολικών και άλλων δραστηριοτήτων ή/και της υγείας, προσωπικής φροντίδας και υγιεινής».
Το πρόβλημα του εθισμού στο διαδίκτυο μπορεί να αντιμετωπιστεί ολιστικά- σε οργανικό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο, αρκεί να εντοπιστεί έγκαιρα. Σύμφωνα με στοιχεία της Μονάδας Εφηβικής Υγείας σε Κλινικό Δείγμα 500 Εφήβων (έρευνα 2011) που προσήλθαν με αίτημα τις συμπεριφορές εξάρτησης, παρατηρήθηκε βελτίωση σε 70% των παιδιών.
«Οι γονείς που θέλουν να ενημερωθούν σχετικά με οποιοδήποτε θέμα αφορά τη χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά τους ή/και παρατηρούν κάποιο πρόβλημα σε σχέση με αυτό, καθώς και τα ίδια τα παιδιά και οι έφηβοι που χρειάζονται ενημέρωση ή πληροφορίες, μπορούν να απευθυνθούν στη Γραμμή Στήριξης «ΜΕ Υποστηρίζω» στο 80011 80015, χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις» κατέληξε η κ Τσίτσικα.