Οι άνθρωποι που επιθυμούν να χάσουν εύκολα βάρος, μπορούν να επιλέξουν τις δημόσιες μεταφορές στο δρόμο για τη δουλειά και να επωφεληθούν από την περιστασιακή φυσική δραστηριότητα, σύμφωνα με μια σημαντική νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό The Lancet Diabetes & Endocrinology.
Οι ειδικοί στη Σχολή Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου εξέτασαν δεδομένα από περισσότερους από 150.000 Βρετανούς, ηλικίας μεταξύ 40 και 69 ετών, στη μεγαλύτερη μελέτη μέχρι σήμερα σχετικά με τα οφέλη στην υγεία της «ενεργής» μετακίνησης.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι άνθρωποι που πηγαίνουν με τα πόδια ή με το ποδήλατο στη δουλειά έχουν χαμηλότερο ποσοστό λίπους και Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) από εκείνους που οδηγούν.
Ακόμη και εκείνοι που χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες έχουν χαμηλότερο ΔΜΣ και ποσοστό σωματικού λίπους από ό, τι οι οδηγοί αυτοκινήτων, με τους ερευνητές να δηλώνουν ότι η «τυχαία σωματική δραστηριότητα που γίνεται στις διαδρομές με μέσα μαζικής μεταφοράς, παίζει σημαντικό ρόλο».
Μεγαλύτερα οφέλη παρατηρήθηκαν στους ενήλικες πηγαίνουν στην εργασία τους με ποδήλατο: σε σύγκριση με εκείνους που οδηγούν, οι άνδρες είναι 5 κιλά ελαφρύτεροι και οι γυναίκες 4,4 κιλά ελαφρύτερες κατά μέσο όρο. Το περπάτημα στη δουλειά είχε τη δεύτερη μεγαλύτερη επιρροή στη μείωση του ΔΜΣ και του ποσοστού σωματικού λίπους. Όμως η μελέτη προσθέτει: «Ακόμα και τα άτομα που ανέφεραν έναν συνδυασμό δημόσιων μέσων μεταφοράς και ενεργητικές μεθόδους μετακίνησης, είχαν επίσης σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό σωματικού λίπους και ΔΜΣ από εκείνους που μετακινούνται αποκλειστικά με αυτοκίνητο».
Σε σύγκριση με τους χρήστες αυτοκινήτων, οι άνδρες που χρησιμοποιούσαν τις δημόσιες μεταφορές ζύγιζαν 2,2 κιλά λιγότερο και εκείνοι που συνδύαζαν μέσα μαζικής μεταφοράς με περπάτημα ή ποδήλατο ήταν 3,1 κιλά ελαφρύτεροι. Για τη μέση γυναίκα που μετακινείται από και προς τη δουλειά με αυτούς τους τρόπους, η διαφορά βάρους σε σχέση με όσες οδηγούν ήταν 1 και 2 κιλά αντίστοιχα.
Πολλοί άνθρωποι ζουν πολύ μακριά από το μέρος που εργάζονται για να περπατήσουν ή να κάνουν ποδήλατο ως εκεί. Όμως η ενεργή μετακίνηση, όπου οι άνθρωποι περπατούν ή κάνουν ποδήλατο σε ένα τμήμα της διαδρομής τους, είναι ένας «τρόπος για την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας του πληθυσμού, χωρίς να απαιτείται οικονομική επιβάρυνση ή δαπάνη χρόνου», σύμφωνα με τη μελέτη.
Η επικεφαλής ερευνήτρια Δρ Ellen Flint, ειδική της δημόσιας υγείας στη Σχολή Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου, δήλωσε: «Βρήκαμε ότι, σε σύγκριση με τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο, οι δημόσιες συγκοινωνίες, το περπάτημα, το ποδήλατο ή ένας συνδυασμός και των τριών συνδέονται με μείωση της μάζας του σώματος και του ποσοστού σωματικού λίπους, ακόμα και όταν λάβουμε υπόψη δημογραφικούς και κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες. Πολλοί άνθρωποι ζουν πολύ μακριά από τον χώρο εργασίας τους για να είναι πρακτική λύση να περπατήσουν ή να κάνουν ποδήλατο ως εκεί, αλλά ακόμη και η τυχαία σωματική δραστηριότητα που είναι απαραίτητη για τη μετακίνηση με τις δημόσιες μεταφορές μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη».
Και πρόσθεσε: «Η ενθάρρυνση της χρήσης των δημόσιων μέσων μεταφοράς και της ενεργής μετακίνησης, ειδικά για τους μεσήλικες, στους οποίους η παχυσαρκία αποτελεί ένα αυξανόμενο πρόβλημα, θα μπορούσε να είναι ένα σημαντικό μέρος της παγκόσμιας πολιτικής για την πρόληψη της παχυσαρκίας σε πληθυσμιακό επίπεδο».
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, σε ένα συνοδευτικό άρθρο στο The Lancet Diabetes & Endocrinology, ο Δρ Lars Bo Andersen, του πανεπιστημίου Sogndal and Fjordane της Νορβηγίας, έγραψε: «Η σωματική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της μετακίνησης έχει οφέλη για την υγεία, ακόμη και αν η έντασή της είναι μέτρια και δεν προκαλεί υψηλό καρδιακό ρυθμό και εφίδρωση».