Τα ποτήρια κρασιού έχουν μεγαλώσει σε μέγεθος, φτάνοντας ακόμη και τα 450ml και η αλλαγή αυτή μας ενθαρρύνει να πίνουμε πολύ περισσότερα από ό,τι πρέπει, σύμφωνα με μία συμπεριφορική επιστήμονα.
Η Theresa Marteau, διευθύντρια της ερευνητικής μονάδας Συμπεριφοράς και Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, δήλωσε ότι η ομάδα της είχε εξετάσει ποτήρια κρασιού του 18ου αιώνα από το μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης, ποτήρια κρασιού του 19ου αιώνα που ανήκουν στο παλάτι του Μπάκιγχαμ και πιο πρόσφατα που κυκλοφορούν στο εμπίρο και τα αποδεικτικά στοιχεία ήταν σαφή: η χωρητικότητά τους είχε μεγαλώσει.
«Υπήρξε μια σταδιακή αύξηση από 65ml σε 450ml», δήλωσε. «Η βασική περίοδος που έγινε η αλλαγή ήταν η δεκαετία του 1990». Το μέγεθος έχει σημασία, επειδή όσο μεγαλύτερο είναι το ποτήρι μας τόσο περισσότερο τείνουμε να καταναλώνουμε, όπως είπε.
Η ομάδα της πραγματοποίησε ένα πείραμα έξι εβδομάδων σε ένα wine bar του Κέμπριτζ, όπου 17 ml κρασιού πωλήθηκαν σε τρία ποτήρια διαφορετικού μεγέθους, σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Οι πωλήσεις στα μεγαλύτερα ποτήρια αυξήθηκαν κατά 14%, χωρίς να διαφορά μεταξύ των άλλων δύο.
Η Marteau περιγράφει επίσης ένα πείραμα όπου δύο ομάδες ανθρώπων κάθισαν σε δείπνο, για να φάνε σούπα. Το ένα ζευγάρι είχε ένα πιάτο σούπας χωρίς πάτο, που σταδιακά γεμίζει ξανά, ενώ το άλλο είχε ένα κανονικό πιάτο. Το πρώτο ζευγάρι έφαγε δύο φορές περισσότερο, αλλά αισθανόταν τόσο χορτάτο όσο και το άλλο ζευγάρι.
Τα μικρότερα πιάτα και ποτήρια μπορούν να έχουν θετική επίδραση στη δημόσια υγεία, δήλωσε η Marteau. «Αν φτιάξαμε μικρότερα μεγέθη για όλα τα επιτραπέζια σκεύη τροφίμων, για κάθε περίπτωση που συναντούμε τρόφιμα, το αποτέλεσμα θα είναι να μειώσουμε τις ποσότητες που καταναλώνουμε έως και 16% κάθε μέρα».
Η ομάδα της Marteau εξετάζει επίσης γιατί οι πληροφορίες για τους κινδύνους του καπνίσματος, του ποτού, του φαγητού και της ανεπαρκούς άσκησης δεν φαίνεται να αλλάζουν την ανθυγιεινή συμπεριφορά μας. Μερικές φορές είναι τόσο απλό, όσο το μήνυμα, όπως είπε. Μια προειδοποίηση ότι ο πάγος είναι λεπτός και μπορεί να πεθάνετε αν πατήσετε πάνω του, είναι πιο άμεσο από ένα μήνυμα ότι ο καναπές στον οποίο καθόμαστε μπορεί να μας σκοτώσει.