Το «20-item Prosopagnosia Index» (PI20) είναι ένα απλό τεστ ( www.troublewithfaces.org/test-yourself-1) που αποτελείται από 20 ερωτήσεις και μπορεί να εντοπίσει ποιοι άνθρωποι πάσχουν από προσωποαγνωσία. Το επινόησε μια ομάδα επιστημόνων από τέσσερα βρετανικά πανεπιστήμια (το University College (UCL), το King’s College (KCL), το Πανεπιστήμιο City και το Πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου) προκειμένου να μπορεί να αξιολογηθεί εύκολα η ύπαρξη και η σοβαρότητα της προσωποαγνωσίας. Η διαγνωστική αξία του φαίνεται ότι είναι αρκετά υψηλή, αφού έχει ήδη αξιολογηθεί σε αρκετές μελέτες.

Πρόκειται για μια διαταραχή που προσβάλλει το  2% του γενικού πληθυσμού και χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην αναγνώριση ανθρώπων από το πρόσωπό τους και μόνο. Στις πιο ακραίες περιπτώσεις οι πάσχοντες δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν ακόμα και την οικογένεια ή τους φίλους τους ενώ στις ηπιότερες δεν μπορούν να θυμηθούν ανθρώπους που βλέπουν περιστασιακά.

Ένας από τους πιο διάσημους πάσχοντες από προσωποαγνωσία είναι ο Μπραντ Πιτ, το πρόβλημα του οποίου έγινε γνωστό πριν από λίγα χρόνια, όταν το παραδέχτηκε ο ίδιος στα πλαίσια συνέντευξης που έδωσε στο Esquire. Οι ειδικοί κατατάσσουν την διαταραχή αυτή στην ίδια γενική κατηγορία με τη δυσλεξία και δεν έχει σχέση με την ευφυΐα, ούτε με τη μνήμη.

Οι πάσχοντες, για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της καθημερινότητας, χρησιμοποιούν άλλα χαρακτηριστικά του ατόμου εκτός από εκείνα του προσώπου για να μπορούν να αναγνωρίζουν το άτομο που βλέπουν. Τέτοια χαρακτηριστικά μπορεί να είναι τα μαλλιά, το βάδισμα, το ντύσιμο, οι τρόποι, η φωνή. Επίσης τους βοηθά το περιβάλλον στο οποίο βλέπουν ένα άτομο για να μπορούν να κατανοούν ποιος είναι, δεδομένου ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου δεν μπορούν να τα αναγνωρίζουν.

Πολλοί πάσχοντες δεν γνωρίζουν ότι έχουν αυτό το πρόβλημα, ιδίως αυτοί που την παρουσιάζουν από μικρή ηλικία και περιορίζονται να λένε ότι δεν θυμούνται πρόσωπα. Οποιαδήποτε όμως ξαφνική απώλεια της ικανότητας αναγνώρισης προσώπων μπορεί να είναι ένδειξη ύπαρξης νευρολογικής πάθησης που απαιτεί αντιμετώπιση.