Τα παιδιά που δέχονται επαίνους για τη νοημοσύνη τους, έχουν περισσότερες πιθανότητες να κλέψουν στις εξετάσεις, καθώς νιώθουν μεγαλύτερη πίεση, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Η μελέτη που διεξήχθη στο Τορόντο του Καναδά και δημοσιεύθηκε στο Psycological Science, βασίζεται στην ευρέως έρευνα που πραγματοποίησε ο Carol Dweck του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, ο οποίος πέρασε 40 χρόνια ερευνώντας τη «νοοτροπία της ανάπτυξης», αποδεικνύοντας ότι τα παιδιά που δέχονται επαίνους για τις προσπάθειές τους και όχι για τις ικανότητές τους έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιτύχουν στη ζωή τους, επειδή είναι παρακινούνται περισσότερο.
Εάν τα παιδιά πιστεύουν ότι η νοημοσύνη τους μπορεί να αναπτυχθεί, αντί να είναι σταθερή, είναι καλύτερα προετοιμασμένα για να αντιμετωπίσουν τις αποτυχίες, όπως ανακάλυψε ο Dweck. Για παράδειγμα, ο Dweck υποστηρίζει τη χρήση φράσεων που συνεχίζουν την εποικοδομητική κριτική και παρακινούν τα παιδιά να προσπαθήσουν περισσότερο, όπως «η βιολογία δεν είναι από τα δυνατά σου σημεία ακόμη» και όχι «η βιολογία δεν είναι από τα δυνατά σου σημεία».
Αυτή η τελευταία καναδική έρευνα δείχνει ότι αυτή η τακτική μπορεί να επηρεάσει τα παιδιά σε πολύ νεότερη ηλικία από ό,τι προηγουμένως νομίζαμε, καθώς έδειξε ότι παιδιά ηλικίας τριών ετών είναι πιο πιθανό να δείξουν σημάδια ανεντιμότητας, εάν έχουν λάβει προηγουμένους επαίνους για τις «ακαδημαϊκές» τους προσπάθειες.
«Είναι συνηθισμένο και φυσιολογικό να λέμε στα παιδιά πόσο έξυπνα είναι», εξήγησε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Gail Heyman. «Ακόμη και όταν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι βλάπτει το κίνητρο των παιδιών για νέα επιτεύγματα, είναι εύκολο να το κάνουν. Αυτό που δείχνει η μελέτη μας είναι ότι η βλάβη μπορεί να υπερβεί τα κίνητρα και να επεκταθεί και στον ηθικό τομέα. Κάνει ένα παιδί πιο πρόθυμο να εξαπατήσει, για να τα πάει πιο καλά», δήλωσε ο ψυχολόγος ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο.
Για να φτάσουν σε αυτά τα συμπεράσματα, οι ερευνητές ζήτησαν από 300 παιδιά -τα μισά τριών ετών, το άλλα μισά ηλικίας πέντε ετών- να λάβουν μέρος σε ένα παιχνίδι όπου καλούνταν να μαντέψουν. Κάποια επαινούνταν για τη νοημοσύνη τους, άλλα επαινούνταν για τις επιδόσεις τους και κάποιοι δεν επαινούνταν καθόλου.
Τα παιδιά που επαινούνταν κλήθηκαν να υποσχεθούν να μην εξαπατήσουν τον ερευνητή, ο οποίος έφευγε από το δωμάτιο στη μέση του παιχνιδιού. Μια κρυμμένη κάμερα έδειξε ότι τα παιδιά που άκουγαν επαίνους έκλεβαν, σκύβοντας πάνω από το γραφείο για να δουν τις σωστές απαντήσεις που είχε αφήσει ο ερευνητής.
Τα παιδιά που τους λένε ότι είναι έξυπνα -ή ότι άλλοι πιστεύουν ότι είναι έξυπνα- είναι πιο πιθανό να νιώσουν μεγαλύτερη πιέσεις για καλές επιδόσεις, γεγονός που μπορεί να τα οδηγήσει στην εξαπάτηση, εξήγησαν οι ερευνητές.