Οι διαφορετικοί τύποι αλκοολούχων ποτών αλλάζουν και διαμορφώνουν τη διάθεσή μας με διαφορετικούς τρόπους, υποστηρίζει μια νέα μελέτη για τα ποτά και τα συναισθήματα.
Τα βαριά οινοπνευματώδη μπορεί να σας κάνουν να αισθάνεστε θυμωμένοι, σέξι ή ευσυγκίνητοι, ενώ το κόκκινο κρασί ή η μπίρα μπορεί να σας κάνουν να αισθάνεστε χαλαροί, λένε οι ερευνητές, που εξέτασαν στοιχεία για περίπου 30.000 άτομα ηλικίας 18-34 ετών από 21 διαφορετικές χώρες για τη μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό BMJ Open.
Όλοι οι ερωτηθέντες έπιναν μπίρα, κρασί και βαριά οινοπνευματώδη και πολλοί είπαν ότι κάθε είδος αλκοόλ είχε διαφορετική επίδραση πάνω τους. Ενώ τα λίγα ποτά μπορούν να είναι ευχάριστα, οι ερευνητές ελπίζουν ότι τα ευρήματά τους θα βοηθήσουν ώστε να επισημανθούν οι κίνδυνοι της εξάρτησης από την κατανάλωση αλκοόλ.
Οι άνθρωποι δημιουργούν ανοχή στο αλκοόλ με την πάροδο του χρόνου και μπορούν να καταλήξουν να πίνουν περισσότερο για να αισθανθούν τα ίδια «θετικά» αποτελέσματα. Ωστόσο, διατρέχουν επίσης τον κίνδυνο να έχουν και αρνητικά αποτελέσματα του αλκοόλ, όπως λέει ο ερευνητής καθηγητής Mark Bellis.
Η ανώνυμη ηλεκτρονική έρευνα, διαπίστωσε:
– Το κόκκινο κρασί φαίνεται να προκαλεί μεγαλύτερη υπνηλία σε σχέση με το λευκό
– Οι ερωτηθέντες ήταν πιο πιθανό να αναφέρουν ότι αισθάνονται χαλαροί, όταν πίνουν κόκκινο κρασί ή μπίρα
– Περισσότερο από το 40% δήλωσε ότι τα βαριά αλκοολούχα ποτά τους έκαναν να αισθάνονται σέξι
– Πάνω από το ήμισυ των ερωτηθέντων ανέφερε ότι τα εν λόγω οινοπνευματώδη ποτά τους έδωσαν ενέργεια και αυτοπεποίθηση
– Ωστόσο, περίπου το ένα τρίτο δήλωσαν ότι αισθάνονται επιθετικοί όταν πίνουν βαριά οινοπνευματώδη
– Τα βαριά αλκοολούχα ποτά ήταν πιο πιθανό να συνδέονται με αισθήματα επιθετικότητας, ασθένειας, ανησυχίας και διάθεσης για κλάμα
– Οι άνδρες ήταν πολύ πιο πιθανό από τις γυναίκες να συσχετίσουν συναισθήματα επιθετικότητας με όλους τους τύπους αλκοόλ, ιδιαίτερα όσοι έπιναν πολύ
Ωστόσο, τα ευρήματα δείχνουν μόνο μια συσχέτιση και δεν εξηγούν τους λόγους για τις αλλαγές στη διάθεση.
Ο καθηγητής Bellis είπε ότι το περιβάλλον στο οποίο καταναλωνόταν το αλκοόλ ήταν ένας σημαντικός παράγοντας που η μελέτη προσπάθησε να λάβει υπόψη. «Οι νέοι πίνουν συχνά οινοπνευματώδη ποτά μια νύχτα που βγαίνουν έξω, ενώ το κρασί μπορεί να πίνεται συχνότερα στο σπίτι, με κάποιο γεύμα. Υπάρχει και ένα στοιχείο προσδοκίας, επίσης: κάποιος που θέλει να χαλαρώσει είναι πιθανό να επιλέξει να πιει μια μπίρα ή ένα ποτήρι κρασί».
Διευκρίνισε επίσης ότι ο τρόπος με τον οποίο διαφημίζονται διάφορα ποτά μπορεί να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να επιλέγουν συγκεκριμένα ποτά, για να ταιριάζουν με διαφορετικές διαθέσεις: «Οι άνθρωποι μπορεί να βασίζονται στο αλκοόλ για να τους βοηθήσει να νιώσουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Οι άνθρωποι μπορεί να πίνουν για να αισθάνονται πιο σίγουροι ή χαλαροί, αλλά διατρέχουν κίνδυνο και άλλων αρνητικών συναισθηματικών αντιδράσεων».