Όταν πίνετε ένα ποτήρι κρασί στο σπίτι, μην δείχνετε σαν να το απολαμβάνετε, αν έχετε παιδιά. Το να λέτε «Μμμ, ωραίο», ενώ πίνετε και το να χρησιμοποιείτε το αλκοόλ ως ανταμοιβή ή μηχανισμό αντιμετώπισης προβλημάτων είναι πράγματα που ενθαρρύνουν τους εφήβους να πίνουν, σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το Ινστιτούτο Μελετών για το αλκοόλ.
Σε περίπτωση που πιστεύετε ότι είναι ΟΚ για τους εφήβους να πίνουν αλκοόλ, υπενθυμίζουμε ότι οι κατευθυντήριες οδηγίες υγείας τονίζουν ότι τα παιδιά θα πρέπει να απέχουν εντελώς από το αλκοόλ μέχρι την ηλικία των 15 ετών και να πίνουν μόνο ένα αλκοολούχο ποτό την εβδομάδα έως ότου γίνουν 18, το πολύ.
Αυτή η τελευταία μελέτη εξέτασε γονείς που δεν πίνουν περισσότερο από τις κατευθυντήριες οδηγίες των υπηρεσιών υγείας. Οι γονείς συχνά υποθέτουν ότι τα παιδιά τους δεν παρατηρούν το γεγονός ότι πίνουν, αλλά η αλήθεια είναι ότι, δυστυχώς, το κάνουν. Η μελέτη, η οποία περιελάμβανε ποικίλες μεθόδους εξέτασης του θέματος, όπως έρευνες, ομάδες εστίασης και δημόσια έρευνα, διαπίστωσε ότι οι μισοί γονείς είχαν εμφανιστεί ζαλισμένοι μπροστά στο παιδί τους, ενώ σχεδόν το ένα τρίτο δήλωσαν ότι τα παιδιά τους είχαν δει μεθυσμένους.
Τα παιδιά μπορούν να διακρίνουν τη διαφορά στα επίπεδα μέθης και ένα στους πέντε δήλωσε ότι είχε αισθανθεί ντροπή από την κατανάλωση αλκοόλ των γονιών του, ενώ άλλα είπαν ότι οι γονείς είχαν ξεχάσει την ώρα που έπρεπε να τα βάλουν για ύπνο ή ότι μάλωναν μαζί τους περισσότερο από το συνηθισμένο.
Η μελέτη δίνει σαφείς οδηγίες προς τους γονείς: μην ωραιοποιείτε το αλκοόλ, μιλήστε για τους κινδύνους του και αν το παρακάνετε, μην μιλάτε διαρκώς γι’ αυτό και το hangover που σας έχει προκαλέσει, επειδή θα νομίζουν ότι είναι φυσιολογικό να είναι χάλια και να έχουν πονοκέφαλο μετά από την κατανάλωση αλκοόλ.
Σύμφωνα όμως με τον καθηγητή Ingeborg Rossow από το Νορβηγικό Ινστιτούτο Έρευνας για το Αλκοόλ και τα Ναρκωτικά, ο οποίος ήταν ο κύριος συγγραφέας μιας συστηματικής ανασκόπησης πριν από τρία χρόνια σχετικά με την κατανάλωση οινοπνεύματος, αυτή είναι μόνο η μια πλευρά του νομίσματος: «Το μάρκετινγκ για το αλκοόλ, η πίεση από τους συμμαθητές και τα γονίδια που επηρεάζουν το πόσο πίνετε είναι επίσης παράγοντες που επηρεάζουν τους εφήβους ως προς την κατανάλωση αλκοόλ. Αλλά ακόμη και έτσι, οι γονείς που πίνουν μπροστά στα παιδιά τους και το παρακάνουν, πιθανότατα κάνουν τα μικρότερα παιδιά τους να αισθάνονται ανασφαλή και τα μεγαλύτερά τους να ντρέπονται».