Ο περιορισμός της έκθεσης των παιδιών σε συσκευές με οθόνες όπως τα tablet και τα smartphones έχει συνδεθεί με βελτιωμένη γνωστική λειτουργία: Τα παιδιά ηλικίας οκτώ έως 11 ετών που χρησιμοποίησαν συσκευές με οθόνη για διασκέδαση για λιγότερο από δύο ώρες την ημέρα, είχαν καλύτερες επιδόσεις σε τεστ νοητικής ικανότητας, σύμφωνα με μελέτη.

Ο συνδυασμός, μάλιστα, με εννέα έως 11 ώρες ύπνου τη νύχτα είναι ό,τι καλύτερο για την απόδοση.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι χρειάζεται περισσότερη δουλειά για την καλύτερη κατανόηση των επιπτώσεων των διαφόρων τύπων χρήσης συσκευών με οθόνη.

Ωστόσο, αναγνωρίζουν ότι η μελέτη παρατήρησής τους δείχνει μόνο μια συσχέτιση μεταξύ του χρόνου μπροστά στην οθόνη και στη γνωστική λειτουργία και δεν μπορεί να αποδειχθεί αιτιώδης σχέση. Επίσης, η μελέτη δεν εξέτασε το πώς τα παιδιά χρησιμοποιούν τον χρόνο μπροστά στην οθόνης – για να παρακολουθήσουν τηλεόραση, να παίξουν βιντεοπαιχνίδια ή να χρησιμοποιήσουν τα social media.

Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε 4.500 παιδιά από τις ΗΠΑ και που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό The Lancet Child & Adolescent Health, χρησιμοποίησε ερωτηματολόγια για να εκτιμήσει τη σωματική δραστηριότητα, τη διάρκεια ύπνου και τον χρόνο ψυχαγωγικής χρήσης συσκευής με οθόνη από τα παιδιά. Τα παιδιά ολοκλήρωσαν επίσης ένα τεστ, το οποίο αξιολόγησε τις γνωστικές τους δεξιότητες, όπως τη γλώσσα, τη μνήμη και την προσοχή.

Διαπιστώθηκε σε ότι τα παιδιά που έκαναν καθημερινά λιγότερο από δύο ώρες ψυχαγωγικής χρήσης συσκευής οθόνης, κοιμόταν εννέα έως 11 ώρες και έκαναν τουλάχιστον μία ώρα σωματικής άσκησης είχαν απόδοση καλύτερη από ό,τι όσα δεν έκαναν τίποτα από αυτά. Οι λιγότερο από δύο ώρες μπροστά στη οθόνη ημερησίως ήταν ο παράγοντας που συνδέθηκε περισσότερο με την καλύτερη απόδοση στο τεστ.

«Με βάση τα ευρήματά μας, οι παιδίατροι, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να προωθήσουν τον περιορισμό του χρόνου ψυχαγωγίας με συσκευές με οθόνη και να δώσουν προτεραιότητα στις υγιεινές συνήθειες ύπνου καθ ‘όλη την παιδική ηλικία και την εφηβεία», δήλωσε ο Δρ Jeremy Walsh από το Ινστιτούτο Ερευνών στην Οτάβα του Καναδά.

Ο Δρ Walsh πρόσθεσε ότι χρειάζονται πλέον περισσότερες έρευνες που θα εξετάζουν τη σύνδεση μεταξύ του χρόνου μπροστά στην οθόνη και της γνωστικής λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης μιας μελέτης για τις επιπτώσεις των διαφορετικών τύπων δραστηριότητας μπροστά στην οθόνη, καθώς υπάρχουν κάποια στοιχεία που δείχνουν ότι, για παράδειγμα, τα βιντεοπαιχνίδια και τα εκπαιδευτικά τηλεοπτικά προγράμματα έχουν γνωστικά οφέλη.

Αντίθετα, τα έως τώρα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η χρήση φορητών συσκευών και social media μπορεί να είναι επιβλαβής για την προσοχή και τη μνήμη, είπε.