Οι διαφημίσεις αλκοολούχων ποτών από διασημότητες ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο κατάχρησης αλκοόλ από εφήβους, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό BMJ, διερεύνησε τον τρόπο με τον οποίο το μάρκετινγκ αλκοολούχων ποτών επηρεάζει την κατανάλωση αλκοόλ εφήβων και νεαρών ενηλίκων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Για τη μελέτη, η οποία διεξήχθη από ερευνητές του Ινστιτούτου Κοινωνικού Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο του Στέρλινγκ και από την οργάνωση Cancer Research UK, η ομάδα αξιολόγησε στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από 3.399 Βρετανούς ηλικίας 11 έως 19 ετών.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ερωτήθηκαν πόσο συχνά είχαν δει διαφημίσεις οινοπνευματωδών ποτών τον τελευταίο μήνα. Εννέα παραδείγματα διαφήμισης οινοπνευματωδών ποτών συμπεριελήφθησαν στο ερωτηματολόγιο, όπως διαφημίσεις σε εφημερίδες ή περιοδικά, σε πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με celebrities που τα διαφήμιζαν και με ειδικές προσφορές όσον αφορά την τιμή τους.
Μια κλίμακα από το ένα έως έξι χρησιμοποιήθηκε για να μετρηθεί πόσο συχνά οι συμμετέχοντες είχαν παρατηρήσει διαφημίσεις για αλκοόλ τον τελευταίο μήνα. Οι εμπλεκόμενοι ρωτήθηκαν επίσης αν είχαν αλκοολούχα ποτά, πόσο συχνά έπιναν αλκοόλ και πόσο έπιναν συνήθως.
Χρησιμοποιώντας το τεστ Αναγνώρισης Διαταραχών Χρήσης Αλκοόλ (AUDIT-C), οι ερευνητές ήταν σε θέση να καθορίσουν πόσο ευάλωτοι ήταν οι συμμετέχοντες στην έρευνα στο μάρκετινγκ του αλκοόλ, ανάλογα με τις απαντήσεις τους. Σύμφωνα με τα ευρήματά τους, όσοι είχαν προσέξει περισσότερο τις διαφημίσεις αλκοολούχων ποτών ήταν πιο πιθανό να είναι πότες «υψηλού κινδύνου».
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι ενώ το 76% των ερωτηθέντων ήταν κάτω από την ηλικία των 18 ετών, το 48% έπινε τακτικά αλκοόλ και το 44% θεωρήθηκαν πότες υψηλού κινδύνου.
Φυσικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι παράνομο για ένα άτομο ηλικίας κάτω των 18 ετών να αγοράζει ή να του πωλείται αλκοόλ. Ένας έφηβος άνω των 16 ετών μπορεί πιει μπίρα, κρασί ή μηλίτη, με την προϋπόθεση ότι του το αγοράζει ένας ενήλικας και ότι τρώνε μαζί σε ένα εστιατόριο. Επίσης είναι νόμιμο για παιδιά ηλικίας από πέντε έως 16 ετών να καταναλώνουν αλκοόλ στο σπίτι ή σε ιδιωτικούς χώρους.
«Περισσότερο από το ένα τρίτο των νέων ανθρώπων θυμήθηκε διαφημίσεις για αλκοολούχα ποτά στην τηλεόραση, το σπονσοράρισμά τους από celebrities και τις ειδικές προσφορές την εβδομάδα πριν από τη συμμετοχή τους στην έρευνα, ενώ περισσότερo από ένα πέμπτο δήλωσε ότι βλέπει διαφημίσεις σε εξωτερικούς χώρους ή στα social media», δήλωσε ο Δρ Nathan Critchlow, κύριος συγγραφέας της μελέτης.