Μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, της οποίας τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «PLOS ONE», δείχνει ότι ο τρόπος με τον οποίο εκφράζονται οι χρήστες στο Facebook, μπορεί να βοηθήσει να εντοπισθούν περιπτώσεις ατόμων με διάφορες παθήσεις, όπως διαβήτη, άγχος, κατάθλιψη και ψύχωση.

Οι ερευνητές ανέλυσαν σε βάθος χρόνου τις αναρτήσεις περίπου 1.000 ατόμων που συναίνεσαν να συσχετισθούν αυτά τα δεδομένα με το ιατρικό ιστορικό τους και δημιούργησαν τρία μοντέλα πρόβλεψης ασθενειών. Το ένα λάμβανε αποκλειστικά πληροφορίες από το Facebook, το δεύτερο μόνο δημογραφικά στοιχεία (ηλικία, φύλο κλπ) και το τρίτο συνδύαζε και τα δύο.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι 21 περιπτώσεις νόσων που εξέτασε η έρευνα, είναι δυνατό να προβλεφθούν από το Facebook, μάλιστα για τις δέκα από αυτές το Facebook ήταν καλύτερος προβλεπτικός παράγοντας από τα δημογραφικά στοιχεία.

Οι λέξεις «μπουκάλι» και «πίνω» στις αναρτήσεις συνδέονται με υπερκατανάλωση αλκοόλ, ενώ άλλες λέξεις που φανερώνουν εχθρότητα, παραπέμπουν σε κατάχρηση ναρκωτικών ή ψύχωση. Η αναφορά στις λέξεις «Θεός» ή «προσευχή» είναι 15 φορές πιθανότερο να δείχνει άτομο με διαβήτη.

«Συχνά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι εμφανείς οι επιλογές ζωής, οι εμπειρίες και τα συναισθήματα των ανθρώπων. Τέτοιου τύπου πληροφορίες μπορούν να συμβάλουν στην παροχή επιπλέον πληροφοριών για τους παράγοντες που επιδεινώνουν ή βελτιώνουν διάφορες ασθένειες», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ράινα Μέρτσαντ, διευθύντρια του Ιατρικού Κέντρου για την Ψηφιακή Υγεία στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια.

Μελέτη των ίδιων ερευνητών στην οποία βασίσθηκε η νέα έρευνα, είχε δείξει ότι μέσω των αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η κατάθλιψη μπορεί να διαγνωσθεί ακόμα και τρεις μήνες νωρίτερα από μια κλινική διάγνωση. Τέτοια στοιχεία αφήνουν περιθώρια για τη δημιουργία ενός συστήματος στα κοινωνικά δίκτυα που θα δίνει πληροφορίες για την υγεία των ανθρώπων στους ειδικούς, με στόχο την εξασφάλιση της βέλτιστης παροχής φροντίδας. Δεν είναι όμως ακόμη γνωστό αν η εφαρμογή αυτού του σχεδίου είναι εφικτή και κατά πόσο οι χρήστες θα δεχτούν να μοιραστούν τέτοιες πληροφορίες.