Πολλές είναι οι έρευνες που έχουν αποδείξει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι φτιαγμένος για να εστιάζει σε ένα πράγμα κάθε φορά και όταν τον βομβαρδίζουμε με πολλές πληροφορίες και καθήκοντα ταυτόχρονα το μόνο που κάνουμε είναι να καθυστερούμε τη λειτουργία του. Τώρα, μια μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Psychological Science», υποστηρίζει ότι τα δυσάρεστα αποτελέσματα του multitasking (ενασχόληση με πολλά πράγματα ταυτόχρονα) αφορούν και τις διατροφικές μας συνήθειες αφού η πρακτική αυτή μας κάνει να μην μπορούμε να αντισταθούμε σε αλμυρές και γλυκές προκλήσεις ή σε αλκοόλ.

H μελέτη πραγματοποιήθηκε από ομάδα ψυχολόγων του Πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας του Σίδνεϊ, και εξέτασε γιατί είναι δύσκολο κάποιος να αντισταθεί σε έναν διατροφικό ανθυγιεινό πειρασμό όταν πρέπει να ολοκληρώσει περισσότερες από μία εργασίες. Όπως φαίνεται, ο οργανισμός μας διαθέτει ορισμένους μηχανισμούς που σχετίζονται με τον αυτοέλεγχο. Κάποιες φορές όμως είναι σχεδόν αδύνατο να αντισταθούμε στις διαφημίσεις και τις επιγραφές με νέον που οδηγούν σε ένα μπέργκερ με τηγανητές πατάτες, γεγονός που σχετίζεται με τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλος όταν ανταποκρίνεται στις ανταμοιβές των τροφίμων.

Τα συμπεράσματα αυτά προέκυψαν όταν οι ερευνητές δημιούργησαν μία οθόνη με διάφορα σχήματα (τετράγωνα, κύκλους, τρίγωνα, διαμάντια) και έναν πολύχρωμο κύκλο. Στη συνέχεια, ενημέρωσαν τους συμμετέχοντες ότι αν κάθονταν μπροστά στην οθόνη και κατάφερναν να εντοπίσουν το διαμάντι και να αγνοήσουν τον πολύχρωμο κύκλο, θα κέρδιζαν ένα χρηματικό έπαθλο. Αργότερα, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να κάνουν την ίδια άσκηση μία δεύτερη φορά, απομνημονεύοντας ταυτόχρονα ένα σύνολο αριθμών. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τις κινήσεις των ματιών τους και βρήκαν ότι όταν έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τη μνήμη τους, οι συμμετέχοντες έβλεπαν συχνότερα τον χρωματιστό κύκλο, παρόλο που αυτό σήμαινε ότι θα κέρδιζαν λιγότερα χρήματα.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι οι άνθρωποι χρειάζονται πλήρη πρόσβαση στις διαδικασίες γνωστικού ελέγχου για να προσπαθήσουν να καταστείλουν ανεπιθύμητα σήματα ανταμοιβής από το περιβάλλον. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για περιπτώσεις όπου οι άνθρωποι προσπαθούν να αγνοήσουν τα μηνύματα και να βελτιώσουν τη συμπεριφορά τους, π.χ. να καταναλώσουν λιγότερο αλκοόλ ή fast food.