Πάνω από το ένα τέταρτο των βίντεο στα αγγλικά με πληροφορίες για την Covid-19 που δημοσιεύονται στο YouTube είναι παραπλανητικά, προειδοποιούν ερευνητές.
Υπάρχουν βίντεο, για παράδειγμα, που ισχυρίζονται ψευδώς ότι οι φαρμακοβιομηχανίες έχουν ήδη θεραπεία για το COVID-19, αλλά δεν θέλουν να την πουλήσουν και ότι διάφορες χώρες έχουν ισχυρότερα στελέχη του νέου κορωνοϊού, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που διεξήχθη πρόσφατα.
Όσοι παρακολουθούν βίντεο στο YouTube «θα πρέπει να είναι δύσπιστοι, να χρησιμοποιούν την κοινή λογική και να συμβουλεύονται αξιόπιστες πηγές -υπηρεσίες δημόσιας υγείας ή γιατρούς- για να ελέγχουν τις πληροφορίες», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Heidi Oi-Yee Li, από το Πανεπιστήμιο της Οττάβα στον Καναδά.
Με δισεκατομμύρια θεατές, το YouTube έχει τεράστιες δυνατότητες να ενισχύσει ή να παρεμποδίσει τις προσπάθειες για την προστασία της δημόσιας υγείας, δήλωσαν οι ερευνητές. Αλλά τα αποτελέσματα της αναζήτηση που έκαναν στο YouTube ήταν «ανησυχητικά», σύμφωνα με τους ερευνητές.
«Σε έναν ιδανικό κόσμο, οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερη ευθύνη για το περιεχόμενο που ανεβάζουν», ανέφεραν σε δελτίο Τύπου. Αλλά «αυτή είναι μια μη ρεαλιστική προσδοκία, δεδομένου ότι δισεκατομμύρια χρήστες ανεβάζουν πληροφορίες κάθε δευτερόλεπτο σε ολόκληρο τον κόσμο».
Η ομάδα της Li έκανε μια απλή αναζήτηση όρων όπως «coronavirus» και «Covid-19». Αφού συγκέντρωσαν τα κορυφαία 75 βίντεο για καθεμία από τις λέξεις της αναζήτησης, η ομάδα απέκλεισε όλα τα βίντεο που δεν ήταν στα αγγλικά, αυτά που ξεπερνούσαν τη μία ώρα και όσα δεν είχαν άμεση σχέση με τον νέο κορωνοϊό.
Όλα βαθμολογήθηκαν για ακρίβειά τους, σύμφωνα με τις πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο διάδοσης του ιού, τα συμπτώματα, την πρόληψη, τις θεραπείες και τα μοτίβα μόλυνσης (επιδημιολογία).
Ενώ σχεδόν τα τρία τέταρτα των βίντεο θεωρήθηκαν ακριβή, σχεδόν το 28% -που αντιστοιχεί σε 62 εκατομμύρια προβολές- δεν ήταν. Οι παραπλανητικές πληροφορίες περιελάμβαναν ρατσιστικές θέσεις, ακατάλληλες συστάσεις ή θεωρίες συνωμοσίας.
«Πρέπει πραγματικά να λαμβάνετε πληροφορίες για την υγειονομική περίθαλψη από έναν τυχαίο YouTuber που πιθανώς ξέρει τόσα όσο εσείς; Δεν νομίζω», σημείωσε η Li και πρόσθεσε: «Οι υπηρεσίες δημόσιας υγείας πρέπει να διασφαλίσουν ότι το μήνυμά τους θα μεταδοθεί στο κοινό, δημιουργώντας βίντεο που είναι πιο διασκεδαστικά, γιατί αυτά παρακολουθεί το κοινό».
Σύμφωνα με τους ερευνητές, το βίντεο με τη μεγαλύτερη προβολή στο YouTube -με πάνω από 20 εκατομμύρια προβολές- δημιουργήθηκε από έναν σελέμπριτι του YouTube και της τηλεόρασης. Εν τω μεταξύ, το πιο δημοφιλές βίντεο της αμερικάνικης κυβέρνησης έφτασε μόλις τις τέσσερα εκατομμύρια προβολές.