Ο ΕΦΕΤ, με αφορμή τον μεγάλο αριθμό τροφιμογενών λοιμώξεων που έχουν τελευταία καταγραφεί σε όλο τον κόσμο, δίνει απαντήσεις σε ερωτήσεις καταναλωτών για τον ασφαλή χειρισμό των τροφίμων στο σπίτι. Για τον λόγο αυτό συγκέντρωσε τις πιο αντιπροσωπευτικές απορίες και με τη συνδρομή διακεκριμένων ακαδημαϊκών δημιούργησε το εγχειρίδιο: «Τρώγοντας με ασφάλεια στο σπίτι», το οποίο είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του φορέα (www.efet.gr).
Για να απαντηθούν οι ερωτήσεις, ομαδοποιήθηκαν ακολουθώντας τα παρακάτω πέντε «κλειδιά» ορθής υγιεινής πρακτικής και ασφάλειας τροφίμων, σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προκειμένου τα τρόφιμα να καταναλώνονται με ασφάλεια στο σπίτι. Τα «κλειδιά» αυτά είναι τα εξής:
– ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ: Καθαριότητα και απολύμανση σκευών και επιφανειών χειρισμού τροφίμων.
– ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ: Σαφής διαχωρισμός των μαγειρεμένων (έτοιμων-προς- κατανάλωση – ΕΚΠ) τροφίμων από τα ωμά., π.χ. με διατήρηση τους σε ξεχωριστούς περιέκτες, ή/και τοποθέτηση των μαγειρεμένων ή «ΕΠΚ» πάνω από τα ωμά!
– ΕΠΑΡΚΗΣ ΘΕΡΜΑΝΣΗ: Καλό μαγείρεμα/ψήσιμο ώστε η θερμοκρασία μαγειρέματος να φτάσει ως το κέντρο του τροφίμου. Αν αυτό είναι δυνατό, να γίνεται χρήση θερμομέτρου.
– ΕΠΑΡΚΗΣ ΨΥΞΗ / ΚΑΤΑΨΥΞΗ: Διατήρηση των τροφίμων σύμφωνα με τις αναγραφόμενες συστάσεις θερμοκρασιακής συντήρησης στην ετικέτα τους ή/και τις ανάγκες σε επιπροσθέτως των ανωτέρω 5 «κλειδιών», ένας γενικός κανόνας είναι να διατηρούνται τα ζεστά τρόφιμα ζεστά, και τα κρύα τρόφιμα κρύα. Ψύξη/κατάψυξη. Μην αφήνετε τα τρόφιμα που συντηρούνται υπό ψύξη να εισέρχονται στην επικίνδυνη θερμοκρασιακή ζώνη (5 έως 60°C) και μην αφήνετε τα κατεψυγμένα τρόφιμα (θερμοκρασία χαμηλότερη των -4°C, ή των -18°C) να αποψυχθούν αν δεν σκοπεύετε να τα μαγειρέψετε αμέσως.
– ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ & ΝΕΡΟΥ: Χρήση πόσιμου νερού και ασφαλών πρώτων υλών, από έμπιστους προμηθευτές.
Εκτός από τα προαναφερθέντα πέντε «κλειδιά», ένας γενικός κανόνας είναι να διατηρούνται τα ζεστά τρόφιμα ζεστά και τα κρύα τρόφιμα κρύα.
Υπενθυμίζεται ότι σχετικά με τα τρόφιμα που διακινούνται από επιχειρήσεις, οι αναφορές /καταγγελίες μπορούν να υποβληθούν στον ΕΦΕΤ: ηλεκτρονικά, ταχυδρομικά, τηλεφωνικά στη γραμμή εξυπηρέτησης πολιτών 11717, με αυτοπρόσωπη παρουσία στο Κέντρο Λήψης Αναφορών ή τα γραφεία των Περιφερειακών Διευθύνσεών του.