Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Brown που εξέτασαν το «μικροκλίμα» που δημιουργείται μέσα σε ένα αυτοκίνητο λένε ότι το άνοιγμα των παραθύρων του οχήματος μειώνει τον κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού μεταξύ των επιβατών.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μοντέλα σε υπολογιστή για να μελετήσουν τη ροή αέρα μέσα σε ένα αυτοκίνητο που ταξιδεύει με 80 χλμ/ώρα με δύο άτομα μέσα – τον οδηγό και ένα άτομο που κάθεται στο πίσω κάθισμα στη δεξιά πλευρά – ως επιβάτης σε ταξί, π.χ.
Η μελέτη εξέτασε τη ροή του αέρα επειδή τα αερολύματα πιστεύεται ότι είναι ένας από τους κύριους τρόπους μετάδοσης του ιού. Αυτή η διάταξη οδηγού και επιβάτη μεγιστοποιεί τον χώρο μεταξύ των δύο ατόμων.
«Η οδήγηση με κλειστά παράθυρα και κλιματισμό ή καλοριφέρ είναι σίγουρα το χειρότερο σενάριο, σύμφωνα με τις προσομοιώσεις στον υπολογιστή μας», δήλωσε ο Asimanshu Das, μεταπτυχιακός φοιτητής στη Σχολή Μηχανικών του Brown και συν-επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας: «Το καλύτερο σενάριο που βρήκαμε ήταν να ανοίξουμε και τα τέσσερα παράθυρα, αλλά ακόμη και το να ανοίξουμε ένα ή δύο ήταν πολύ καλύτερο από το να είναι όλα κλειστά».
Η πίεση του αέρα είναι συνήθως υψηλότερη κοντά στα πίσω παράθυρα, σε σχέση με τα μπροστινά παράθυρα, ανέφεραν οι ερευνητές. Σε ένα κινούμενο αυτοκίνητο, ο αέρας τείνει να εισέρχεται μέσω ενός πίσω παραθύρου και να εξέρχεται μέσω ενός μπροστινού παραθύρου.
Η οδήγηση με τα τέσσερα παράθυρα ανοιχτά είχε χαμηλό κίνδυνο μετάδοσης, αν και ο κίνδυνος για τον οδηγό ήταν ελαφρώς υψηλότερος, σύμφωνα με τη μελέτη.
Το πιο εκπληκτικό εύρημα ήταν ότι είναι καλύτερο για τον οδηγό να ανοίξει το μπροστινό παράθυρο που βρίσκεται στη δεξιά πλευρά και για τον επιβάτη να ανοίξει το πίσω παράθυρο στην αριστερή πλευρά, παρά τα παράθυρα που είναι ακριβώς δίπλα τους, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Science Advances.
«Όταν τα παράθυρα απέναντι από τους επιβάτες είναι ανοιχτά, δημιουργείται μια ροή αέρα που μπαίνει στο αυτοκίνητο από το παράθυρο πίσω από τον οδηγό, περνάει στην καμπίνα πίσω από τον επιβάτη και μετά βγαίνει έξω από το μπροστινό παράθυρο της θέσης του συνοδηγού», εξήγησε ο Kenny Breuer, καθηγητής μηχανικής στο Brown και ανώτερος συγγραφέας της έρευνας.
Ο καθηγητής Breur είπε ότι αυτή είναι η πρώτη μελέτη που γνωρίζει η οποία εξετάζει το «μικροκλίμα μέσα σε ένα αυτοκίνητο»: «Υπήρξαν μερικές μελέτες που εξέτασαν πόση εξωτερική ρύπανση εισέρχεται σε ένα αυτοκίνητο ή πόσο καιρό ο καπνός τσιγάρων παραμένει σε ένα αυτοκίνητο. Αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που κάποιος εξέτασε λεπτομερώς τα μοτίβα της ροής αέρα», είπε.