Οι ειδικοί πιστεύουν ότι κατάφεραν να ανακαλύψουν έναν τρόπο για να μπορούν οι γονείς να πουν με σιγουριά αν το παιδί τους είναι έτοιμο να ξεκινήσει να μαθαίνει ανάγνωση.

Ερευνητές στις ΗΠΑ διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που μπορούσαν να διακρίνουν μια απλή ζωγραφιά μιας λέξης από την ίδια τη λέξη γραμμένη, είναι μάλλον έτοιμα να αρχίσουν μαθήματα ανάγνωσης.

Η Δρ RebeccaTreiman, καθηγήτρια ψυχολογίας παιδικής ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον του Σεντ Λούις και εκ των συγγραφέων της μελέτης, δήλωσε ότι η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά καταλαβαίνουν τις θεμελιώδεις ιδιότητες της γραφής από εκπληκτικά μικρή ηλικία. «Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης, ίσως είναι δυνατό να προσδιοριστεί σε πολύ νεαρή ηλικία ποια παιδιά προχωρούν γρήγορα στην εκμάθηση των βασικών δεξιοτήτων γραφής και ποια παιδιά χρειάζονται μεγαλύτερη βοήθεια».

Η μελέτη που θα δημοσιευθεί στην επιθεώρηση «Child Development» βασίζεται σε δύο πειράματα, στα οποία συμμετείχαν 114 παιδιά, ηλικίας μεταξύ τριών και πέντε χρονών. Κανένα από τα παιδιά που έλαβαν μέρος στη μελέτη δεν είχαν προηγουμένως διδαχθεί ανάγνωση ή γραφή.

Κατά τη διάρκεια των τεστ, τα παιδιά παρακολουθούνταν για να διαπιστωθεί πόσο καλά γινόταν κατανοητές συγκεκριμένες  λέξεις, σε σύγκριση με ένα απλό σχέδιο του νοήματός τους.

Στην πρώτη δοκιμή οι ερευνητές διάβαζαν τη γραμμένη λέξη, ενώ στη δεύτερη δοκιμή μια μαριονέτα διάβαζε τη λέξη λάθος: Για παράδειγμα, όταν η λέξη «σκύλος» διαβάστηκε ως «κουτάβι», πολλά παιδιά παρατήρησαν το σφάλμα.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι διαφορές αυτές δείχνουν ότι τα παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν ακόμη είναι σε θέση να καταλάβουν ότι μία γραμμένη λέξη αποτελεί μια ενιαία γλωσσική μονάδα, ένα συγκεκριμένο νόημα, σε αντίθεση με μια ζωγραφιά.

Τα ευρήματα αυτά θα μπορούσαν να αλλάξουν το πότε τα παιδιά αρχίζουν να διαβάζουν. Σήμερα, τα παιδιά αρχίζουν να μάθουν να διαβάζουν γύρω στα πέντε τους, όμως οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα τρίχρονα θα πρέπει να κάνουν τεστ ώστε να δούμε αν οι γλωσσικές τους δεξιότητες έχουν αναπτυχθεί αρκετά ώστε να ξεκινήσουν να μαθαίνουν γραφή και ανάγνωση νωρίτερα.

«Η διαπίστωσή μας ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που δεν μπορούν να διαβάσουν ακόμη, κατανοούν πως οι γραπτές λέξεις αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένες έννοιες σε αντίθεση με τα σχέδια, δείχνει ότι η αντίληψη των μικρών παιδιών για τη δομή της γραφής – πώς λειτουργεί ως σύμβολο – είναι πιο ανεπτυγμένη από όσο νομίζαμε προηγουμένως», δήλωσε η Δρ Lori Markson, μία από τους συγγραφείς της μελέτης.