«Τα χρήματα δεν φέρνουν την ευτυχία» – μια φράση που ακούμε και επαναλαμβάνουμε συχνά, προσπαθώντας να υπενθυμίσουμε στον εαυτό μας και στους άλλους ότι τα υλικά αγαθά δεν είναι το παν σε αυτή τη ζωή. Όμως μια νέα μελέτη από το πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, δείχνει ότι ίσως τελικά τα χρήματα να είναι κατά κάποιον τρόπο σε θέση να αγοράσουν ακόμη και ένα μερίδιο της ευτυχίας μας!
Εξετάζοντας σχεδόν 77.000 οικονομικές συναλλαγές 625 ανθρώπων που συμμετείχαν στην έρευνα, οι ερευνητές του Κέμπριτζ διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που ξόδευαν περισσότερα χρήματα για αγορές που ταίριαζαν στην προσωπικότητά τους, ήταν πιο ευτυχισμένοι.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Psychological Science Today, «ταίριαξε» κατηγορίες δαπανών στα ευρέως αναγνωρισμένα 5 βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας: την ευσυνειδησία, την εξωστρέφεια, την προσήνεια, τη συναισθηματική σταθερότητα και τη δεκτικότητα στις εμπειρίες. Για παράδειγμα, το «φαγητό έξω σε εστιατόριο» βαθμολογήθηκε ως εξωστρεφής κατηγορία δαπανών.
Οι ερευνητές στη συνέχεια, συνέκριναν τις πραγματικές αγορές των συμμετεχόντων με την προσωπικότητά τους, χρησιμοποιώντας την ίδια κλίμακα, η οποία αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι που ξόδευαν τα περισσότερα χρήματα για πράγματα που ταίριαζαν στην προσωπικότητά τους ήταν πιο ευτυχισμένοι.
Ο Joe Gladstone, επιστημονικός συνεργάτης στο πανεπιστήμιο Κέμπριτζ και συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε ότι η έρευνα «ανοίγει νέους ορίζοντες με την ανάλυση δεδομένων συναλλαγών μέσω τραπέζης και αποδεικνύοντας ότι οι δαπάνες μπορούν να αυξήσουν την ευτυχία μας, αρκεί να ξοδεύουμε χρήματα για αγαθά και υπηρεσίες που ταιριάζουν με την προσωπικότητά μας, έτσι ώστε να συμβαδίζουν με τις ψυχολογικές μας ανάγκες».
Η Sandra Matz, υποψήφια διδάκτορας στο τμήμα ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, η οποία επίσης συμμετείχε στην μελέτη, πρόσθεσε: «Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η δαπάνη χρημάτων για προϊόντα που μπορούν να μας βοηθήσουν να εκφράσουμε ποιοι είμαστε ως άτομα, θα μπορούσε να αποδειχθεί εξίσου σημαντική για την ευημερία μας με την εύρεση της τέλειας εργασίας, την τέλεια γειτονιά ή ακόμη και τους τέλειους φίλους και συνεργάτες».