Μια μελέτη για την επίδραση της θεραπείας πρώιμης παρέμβασης που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους γονείς να επικοινωνούν με τα αυτιστικά παιδιά τους, έδειξε πρωτοφανή επίπεδα επιτυχίας στη μείωση των βασικών συμπτωμάτων της πάθησης.
Τα πανεπιστήμια του Μάντσεστερ, του Νιουκάσλ και το King College του Λονδίνου διεξήγαγαν την έρευνα που αποτελεί συνέχεια σε μια δοκιμή στην οποία δόθηκαν σε αυτιστικά παιδιά ηλικίας μεταξύ δύο και τεσσάρων ετών δραστηριότητες επικοινωνίας και παιχνιδιού για μια περίοδο έξι μηνών – τα οφέλη της συνέχισαν να παρατηρούνται μέχρι και έξι χρόνια αργότερα.
Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στην έγκριτη επιστημονική επιθεώρηση The Lancet διαπίστωσε ότι τα παιδιά που έλαβαν θεραπεία πρώιμης παρέμβασης εμφάνισαν λιγότερο σοβαρά συμπτώματα αυτισμού έξι χρόνια αργότερα, με τα παιδιά να εμφανίζουν βελτίωση στην κοινωνική επικοινωνία και μείωση στην επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά.
Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει περίπου ένα στα 100 παιδιά και που προκαλεί συμπτώματα που ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό, αλλά έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.
Η αρχική Δοκιμή Προσχολικής Επικοινωνίας Αυτισμού (Pre-School Autism Communication Trial – PACT) πραγματοποιήθηκε σε συνολικά 152 αυτιστικά παιδιά, με τους γονείς να συμμετέχουν σε 12 συνεδρίες θεραπείας για μια περίοδο έξι μηνών. Εκτός από αυτό, οι γονείς έκαναν καθημερινές συνεδρίες επικοινωνιακών δραστηριοτήτων και παιχνιδιού 20 έως 30 λεπτών με τα παιδιά τους και είχαν υποστήριξη για έξι μήνες μετά το πέρας της δοκιμής.
Η τωρινή μελέτη είναι μια ανάλυση της δοκιμής που έγινε περίπου έξι χρόνια νωρίτερα, με τη συμμετοχή 121 από τους αρχικούς συμμετέχοντες, 59 εκ των οποίων είχαν ακολουθήσει τη θεραπεία πρώιμης παρέμβασης. Βαθμολογώντας τη σοβαρότητα του αυτισμού στα παιδιά με μια κλίμακα από το ένα έως 10, η μελέτη διαπίστωσε μια μείωση κατά 17% του ποσοστού των παιδιών από την ομάδα παρέμβασης που είχαν σοβαρά συμπτώματα.
Οι ειδικοί έχουν θεωρούν τα αποτελέσματα ως ιδιαίτερα σημαντική παρότι υπήρξαν τομείς που τα παιδιά δεν έδειξαν μεταβολή, όπως η γλώσσα και το άγχος.
Ο καθηγητής Jonathan Green από το πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, εκ των επικεφαλής της μελέτης, δήλωσε ότι η θεραπεία που χρησιμοποιήθηκε στη μελέτη δεν είναι μια «γιατρειά», αλλά καθώς έχει σχεδιαστεί για να δουλεύει με τους γονείς ώστε να συμβάλει στη βελτίωση της επικοινωνίας γονέα-παιδιού στο σπίτι, «έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει θετικά την καθημερινή ζωή του παιδιού».
«Τα ευρήματά μας είναι ενθαρρυντικά, καθώς αντιπροσωπεύουν μια βελτίωση στα βασικά συμπτώματα του αυτισμού που πιστεύαμε ότι ήταν πολύ δύσκολο να αλλάξουν».