Τα παιδιά με υψηλή και μέση ακαδημαϊκή ικανότητα σε ηλικία 11 ετών είναι πιο πιθανό να κάνουν χρήση κάνναβης στα τέλη της εφηβείας τους, σε σχέση με τα παιδιά με χαμηλή ακαδημαϊκή ικανότητα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην ιατρική επιθεώρηση BMJ Open.
Οι ερευνητές, από το University College του Λονδίνου, εξέτασαν τα σχολικά αρχεία περισσότερων από 6.000 παιδιών. Η ανάλυσή τους έδειξε ότι τα παιδιά μεσαίας ακαδημαϊκής ικανότητας σε ηλικία 11 ετών ήταν πιθανότερο να γίνουν περιστασιακοί ή συστηματικοί χρήστες κάνναβης σε σχέση με τα παιδιά χαμηλής ακαδημαϊκής ικανότητας. Αυτή φάνηκε να ισχύει τόσο στην πρώιμη εφηβεία (13 έως 17 ετών) όσο και στα τέλη της εφηβείας (18 έως 20 ετών).
Για τα παιδιά με υψηλή ακαδημαϊκή ικανότητα σε ηλικία 11 ετών, τα αποτελέσματα ήταν λιγότερο σίγουρα. Παρά το γεγονός ότι ήταν πιο πιθανό να κάνουν χρήση κάνναβης από ό, τι τα παιδιά με χαμηλή ακαδημαϊκή ικανότητα στην αρχή της εφηβείας τους, η διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Με άλλα λόγια, η σχέση αυτή θα μπορούσε να αποτελεί τυχαίο γεγονός. Ωστόσο, για το χρονικό διάστημα μεταξύ των 18 και 20 ετών, η ομάδα υψηλής ακαδημαϊκής ικανότητας ήταν σημαντικά πιο πιθανό να είναι κάνει περιστασιακή ή συστηματική χρήση κάνναβης σε σχέση με την ομάδα χαμηλής ακαδημαϊκής ικανότητας.
Προηγούμενη έρευνα έχει βρει μια σαφής σύνδεση μεταξύ της ακαδημαϊκής ικανότητας και της νοημοσύνης, έτσι τα στοιχεία δείχνουν ουσιαστικά ότι τα πιο έξυπνα παιδιά είναι πιο πιθανό να καπνίζουν κάνναβη από τους λιγότερο προικισμένους συνομηλίκους τους. Το μεγάλο ερώτημα είναι: γιατί;
Οι συντάκτες της έκθεσης συμφωνούν ότι τα ευρήματά τους δεν προσδιορίζουν σαφώς τους λόγους για τους οποίους υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ της ακαδημαϊκής ικανότητας και της χρήση κάνναβης στην εφηβεία. Ωστόσο, τα αποτελέσματα αυτής της τελευταίας μελέτης δείχνουν ότι θα μπορούσαμε να μάθουμε περισσότερα αν αντιστρέψουμε αυτή την ερώτηση: Γιατί τα παιδιά με χαμηλότερη ακαδημαϊκή επίδοση σε ηλικία 11 ετών είναι λιγότερο πιθανό να καπνίζουν κάνναβη στα τέλη της εφηβείας τους;
Αυτό ανοίγει μια σειρά από πιθανές εξηγήσεις για αυτή τη σχέση. Για παράδειγμα, συνδέεται η χαμηλή ακαδημαϊκή ικανότητα με χαμηλότερο επίπεδο συνειδητοποίησης των δυνατοτήτων να εξερευνηθούν νέες εμπειρίες και με μικρότερη προθυμία να αμφισβητηθούν οι πεποιθήσεις της κοινωνίας; Αυτό εξακολουθεί να είναι μια υπόθεση – αλλά εισάγει μια νέα σειρά ερωτήσεων για περαιτέρω έρευνα.