Παρατηρείτε μια αυξημένη κινητοποίηση για να βγείτε στο ύπαιθρο και να πάτε για τρέξιμο όταν ένας φίλος σας, σάς λέει ότι έτρεξε 10 χιλιόμετρα το Σαββατοκύριακο; Ή, βρήκατε μια προπόνηση στο γυμναστήριο ή ένα μάθημα πιλάτες πολύ πιο έντονα όταν τα κάνατε μαζί με έναν φίλο;

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Communications διαπίστωσε ότι οι φίλοι έχουν μεγάλη επιρροή στην άσκηση ενός ατόμου.

Τα καθημερινά μοτίβα άσκησης περισσοτέρων από ένα εκατομμύριο ανθρώπων που έτρεξαν συνολικά πάνω από 350 εκατομμύρια χιλιόμετρα σε μια πενταετία εξετάστηκαν και διαπιστώθηκε ότι η άσκηση είναι «κοινωνικά μεταδοτική».

Συγκεκριμένα, οι άνδρες επηρεάζονται τόσο από τους άνδρες όσο και τις γυναίκες που είναι φίλοι τους, ενώ οι γυναίκες επηρεάζονται μόνο από άλλες γυναίκες. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι οι λιγότερο ενεργοί δρομείς επηρεάζουν τους πιο ενεργούς δρομείς.

Οι συγγραφείς της μελέτης, Sinan Aral και o Κύπριος Χρήστος Νικολαΐδης, υποστηρίζουν ότι οι άνδρες δεν επηρεάζουν τις γυναίκες, όταν πρόκειται για τη φυσική τους κατάσταση, διότι υπάρχουν «διαφορές φύλου στα κίνητρα για την άσκηση και τον ανταγωνισμό».

«Για παράδειγμα, οι άνδρες αναφέρουν ότι κινητοποιούνται και επηρεάζονται περισσότερο από την κοινωνική στήριξη στην απόφασή τους να ασκηθούν, ενώ οι γυναίκες αναφέρουν ότι έχουν ως μεγαλύτερο κίνητρο την αυτορρύθμιση και τον ατομικό σχεδιασμό», όπως έγραψαν οι ερευνητές.

Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι όχι μόνο εμπνεόμαστε από τους φίλους μας να βγούμε έξω και να ασκηθούμε, αλλά βγάζουμε και την ανταγωνιστική μας πλευρά, θέλοντας να ξεπεράσουμε τις επιδόσεις τους.

Όταν οι κάποιοι έτρεχαν ένα επιπλέον χιλιόμετρο κατά την άσκησή τους, οι φίλοι τους επηρεάζονταν, ώστε να τρέξουν άλλα 0,3 χιλιόμετρα. Ομοίως, 10 λεπτά επιπλέον τρεξίματος ενός φίλου ενθάρρυνε τα άτομα της ηλικίας τους να τρέξουν για τρία λεπτά περισσότερο – δηλαδή, 10 επιπλέον θερμίδες που καίγονταν από έναν φίλο σήμαιναν κάψιμο επιπλέον 3,5 θερμίδων.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι στρατηγικές κοινωνικής παρέμβασης «μπορούν να μεταδώσουν την αλλαγή συμπεριφοράς αποτελεσματικότερα από τις τακτικές που αγνοούν τις κοινωνικές εξελίξεις».