Πώς μπορούμε να πειστούμε να τρώμε περισσότερο λαχανικά; Ας τους δώσουμε πιο σαγηνευτικά ονόματα, λένε οι επιστήμονες!
Μια ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Στάνφορντ δοκίμασε την ιδέα σε φοιτητές στο εστιατόριο του Πανεπιστημίου και διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις λαχανικών αυξήθηκαν κατά 25%, όταν χρησιμοποιήθηκε θετική σήμανση. Τα «αχνιστά φασόλια», τα «παντζάρια- δυναμίτης» και τα «καρότα με γλάσο εσπεριδοειδών» έβαλαν τους φοιτητές στον πειρασμό να τα προσθέσουν στο πιάτο τους. Οι «υγιεινές» ετικέτες από την άλλη ήταν αποτρεπτικές, αν και τα τρόφιμα ήταν πανομοιότυπα.
Το πείραμα πραγματοποιήθηκε καθ ‘όλη τη διάρκεια του ακαδημαϊκού φθινοπωρινού τριμήνου . Κάθε μέρα, ένα πιάτο με λαχανικά έπαιρνε μια επισήμανση με έναν από τους τέσσερις ακόλουθους τρόπους:
Βασικός – η περιγραφή ήταν απλά «καρότα», για παράδειγμα
Υγιεινά περιοριστικός – «καρότα με σως εσπεριδοειδών, χωρίς ζάχαρη»
Υγιεινά θετικός – «καρότα με σως εσπεριδοειδών, γεμάτα βιταμίνη C – η έξυπνη επιλογή»
Σαγηνευτική – «υπέροχα καρότα με γλάσο εσπεριδοειδών»
Η επιλογή των λαχανικών -παντζάρια, κολοκυθάκια, καρότα, καλαμπόκι, κολοκυθάκια, πράσινα φασόλια, γλυκοπατάτες- επίσης άλλαζε κυκλικά, για να βεβαιωθούν οι επιστήμονες ότι υπήρχε αρκετή ποικιλία όλη την εβδομάδα. Κάθε μέρα, οι επιστήμονες υπολογίζουν πόσοι από τους περίπου 600 φοιτητές επέλεγαν τα λαχανικά και, στο τέλος του γεύματος, ζυγίζουν πόσα από τα τρόφιμα είχαν ληφθεί από τον μπουφέ.
Τα λαχανικά με σαγηνευτική σήμανση είχαν τη μεγαλύτερη προτίμηση: 25% περισσότεροι άνθρωποι τα επέλεγαν σε σύγκριση με τα λαχανικά με τη βασική επισήμανση, 41% περισσότεροι σε σύγκριση με την υγιεινά περιοριστική επισήμανση και 35% περισσότεροι σε σύγκριση με την υγιεινά θετική επισήμανση.
Οι ερευνητές, λένε ότι τα ευρήματά τους, που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση JAMA Internal Medicine, έχουν νόημα, όταν σκεφτούμε την ψυχολογία πίσω από τις επιλογές τροφίμων: «Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν μια απόφαση για το φαγητό, παρακινούνται από τη γεύση και οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι τείνουν να σκέφτονται τις πιο υγιεινές επιλογές ως λιγότερο γευστικές, για κάποιο λόγο. Οι ετικέτες μπορούν πραγματικά να επηρεάσουν την αισθητική εμπειρία μας, επηρεάζοντας πόσο νόστιμο και χορταστικό πιστεύουμε ότι θα είναι το φαγητό. Έτσι, θέλαμε να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι βλέπουν τα λαχανικά, χρησιμοποιώντας σαγηνευτικές επισημάνσεις».