Οι γονείς λαμβάνουν πολλά αντικρουόμενα μηνύματα γύρω από τον καλύτερο τρόπο για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους. Πόσο αυστηροί πρέπει να είστε; Πρέπει να είστε περισσότερο φίλοι ή γονείς; Πόση ανεξαρτησία πρέπει να τους δίνετε; Η σημερινή γονεϊκή κουλτούρα ίσως να μην προετοιμάζει πραγματικά τα παιδιά με τον καλύτερο τρόπο, σύμφωνα με δύο καθηγήτριες.
«Εκπαιδεύουμε τα παιδιά να κάνουν ό,τι κάνουν και οι υπολογιστές, δηλαδή να απομνημονεύουν και να μας δίνουν στοιχεία – και οι υπολογιστές θα είναι πάντα καλύτεροι από τους ανθρώπους σε αυτό», λέει η Kathy Hirsh-Pasek, ψυχολόγος ανάπτυξης, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Temple και συν-συγγραφέας του Becoming Brilliant: What Science Tells Us About Raising Successful Children (Πώς να γίνουν πανέξυπνα: Τι μας λέει η επιστήμη για την ανατροφή επιτυχημένων παιδιών). «Αλλά με αυτόν τον τρόπο δεν πρόκειται να γίνουν καλύτερα στο να είναι κοινωνικά, να ταξιδεύουν στις σχέσεις, να είναι πολίτες σε μια κοινότητα. Πρέπει λοιπόν να αλλάξουμε ολόκληρο τον ορισμό της επιτυχίας στο σχολείο και εκτός σχολείου».
Η Hirsh-Pasek και η συν-συγγραφέας του βιβλίου, Roberta Golinkoff από το Πανεπιστήμιο του Ντέλαγουρερ, πιστεύουν ότι τα παιδιά πρέπει να αποκτήσουν ικανότητες στους εξής τομείς: συνεργασία, επικοινωνία, περιεχόμενο, κριτική σκέψη, δημιουργική καινοτομία και αυτοπεποίθηση. Με αυτή τη σειρά, μάλιστα.
– Η συνεργασία είναι ζωτικής σημασίας στην τάξη και στο σπίτι και διδάσκει στα παιδιά να τα πάνε καλά με τους άλλους.
– Η επικοινωνία περιλαμβάνει την ομιλία, την ανάγνωση, τη γραφή και την ακρόαση.
– Το περιεχόμενο έρχεται έπειτα, επειδή, όπως εξήγησε η Hirsh-Pasek, «δεν μπορείτε να μάθετε τίποτα, αν δεν έχετε μάθει πώς να κατανοείτε τη γλώσσα ή να διαβάζετε». Η εκτίμηση ποιου περιεχομένου θα επιλεγεί από ένα μεγάλο σύνολο, είναι μια δεξιότητα.
– Η κριτική σκέψη είναι το τι θα κάνουμε με αυτό το περιεχόμενο.
– Η δημιουργική καινοτομία είναι το επόμενο βήμα, επειδή «Πρέπει να γνωρίζετε κάτι αρκετά καλά, για να κάνετε κάτι καινούριο με βάση αυτό», εξηγεί η Hirsh-Pasek.
– Η αυτοπεποίθηση είναι ζωτικής σημασίας για τη διδασκαλία των παιδιών, ώστε να μπορούν να πάρουν κάποιο ρίσκο που έχει σχετική ασφάλεια.
Ρόλος των γονιών είναι να ενθαρρύνουν τα παιδιά σε αυτούς τους έξι τομείς: «Έτσι, εάν θέλετε να έχετε ένα παιδί με κριτική σκέψη, δεν θα πρέπει να το σταματάτε, όταν υποβάλλει μια ερώτηση», λέει η Golinkoff . «Δεν θα πρέπει να ησυχάσει με ένα “επειδή”. Θα πρέπει να το ενθαρρύνετε να ρωτήσει περισσότερα. Και θέλετε να καταλάβει πώς σκέφτονται οι άλλοι άνθρωποι».