Λέγεται ότι στο πανεπιστήμιο οι φοιτητές είναι σε θέση να επιτύχουν μόνο δύο από τις τρεις βασικές ανάγκες: να κοιμούνται αρκετά, να έχουν μια καλή κοινωνική ζωή και έχουν καλούς βαθμούς.

Η έλλειψη ύπνου όμως μπορεί να επηρεάσει τους βαθμούς τους, ειδικά εάν είναι νυχτερινοί τύποι εκ φύσεως, ενώ παράλληλα είναι αναγκασμένοι να ακολουθούν και ένα πρωινό πρόγραμμα

Μια πρόσφατη μελέτη ανακάλυψε ότι οι φοιτητές που συνήθως κοιμούνται αργά και ξυπνούν νωρίς για μάθημα, δυσκολεύονται στις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις, όταν δεν λαμβάνουν υπόψη τους τον κιρκάδιο ρυθμό. Καταλήγουν να βιώνουν ένα αυτοεπιβαλλόμενο «κοινωνικό jet lag», το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε πτώση των βαθμών τους.

Στη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Scientific Reports, οι ερευνητές αξιολόγησαν τη δραστηριότητα 14.894 φοιτητών που είχαν εγγραφεί στο Πανεπιστήμιο Νορθίστερν του Ιλινόις, από το φθινόπωρο του 2014 έως την άνοιξη του 2016.

Οι ερευνητές μπόρεσαν να τεκμηριώσουν αν οι μαθητές θα μπορούσαν να κατηγοριοποιηθούν ως πρωινοί, βραδινοί ή ουδέτεροι τύποι, εντοπίζοντας πότε οι μαθητές είχαν προγραμματίσει τα μαθήματά τους και παρακολουθώντας τα επίπεδα δραστηριότητάς τους στις ημέρες που δεν είχαν μαθήματα.

Ο Aaron Schirmer, αναπληρωτής καθηγητής βιολογίας στο Πανεπιστήμιο Νορθίστερν και ο Benjamin Smarr, μεταδιδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ανακάλυψαν ότι το 50% των φοιτητών είχαν επιλέξει να παρακολουθούν μαθήματα που γινόταν σε ώρες που δεν ήταν εντελώς ξύπνιοι και ξεκούραστοι. Μόλις το 10% των φοιτητών είχε ήδη φτάσει στο μέγιστο επίπεδο επαγρύπνησης, όταν έμπαιναν για μάθημα.

Το 40% των φοιτητών που επέλεξαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα σε συγχρονισμό με το ρολόι του σώματός τους, είχε καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις.

«Βρήκαμε ότι η πλειοψηφία των φοιτητών είχαν jet lag την ώρα των μαθημάτων τους, γεγονός που συσχετίζεται πολύ έντονα με μειωμένες ακαδημαϊκές επιδόσεις», δήλωσε ο Smarr. Διαφορετικοί άνθρωποι έχουν διαφορετικά ρυθμισμένο βιολογικό ρολόι, οπότε δεν υπάρχει μια λύση για όλους, όσον αφορά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα», εξήγησε.

Ο Schirmer και ο Smarr πιστεύουν ότι αντί οι φοιτητές που πηγαίνουν για ύπνο αργότερα, εξαιτίας του βιολογικού τους ρολογιού, να προσπαθήσουν να πέφτουν νωρίτερα για ύπνο, θα πρέπει να προσπαθήσουν να προσαρμόσουν το πρόγραμμα των μαθημάτων τους με βάση τον κιρκαδικό ρυθμό τους, προκειμένου να αποκομίσουν ακαδημαϊκά οφέλη.

«Αντί να τους πείσουμε να κοιμηθούν νωρίτερα, κόντρα στους βιολογικούς τους ρυθμούς, θα πρέπει να εργαστούμε, για να εξατομικεύσουμε το πρόγραμμα της εκπαίδευσης», δήλωσε ο Smarr.